TAZ ActionTrack -palvelu tuo oppimiseen pelillisen osion, jossa oppilaat ratkovat kisailuhengessä opittuun kokonaisuuteen liittyviä tehtäviä itsenäisesti tai pieninä tiimeinä, mikä auttaa sisäistämään asiat paremmin.
Peliosio suoritetaan kännyköillä tai tableteilla joko reippaillen ulkona tai esimerkiksi sään niin vaatiessa sisätiloissa. Hauska kisailu katkaisee siis istumisen ja tuo liikuntaa eri aineiden oppimiseen, palauttaa oppilaiden energiatasot ja parantaa keskittymistä sekä motivaatiota.
ActionTrack on integroitu myös Maisteri LMS -verkko-oppimisympäristöön (Moodle-pohjainen). Opettaja voi valita sopivan oppimispelin Maisteri LMS -verkko-oppimisympäristön ActionTrack-aktiviteetista. TAZin seuraava tuotepäivitys mahdollistaa opettajan lisäävän peliin omia kysymyksiään.
Opettaja voi tehdä kysymykset peliä käynnistäessään, tai käyttää aiemmin tekemiään kysymyksiä. Opettaja voi sijoittaa pelin haluamaansa paikkaan (mikäli se on ulkopeli), ja kutsua oppilaat mukaan. Opettaja näkee pelin aikana ja sen jälkeen tulosluettelon sekä kaikkien oppilaiden vastaukset sekä tilastot.
Oppimispelikirjasto sisältää innostavaksi todettuja kisailuja, jotka sopivat sekä luokille että kokonaisille kouluille. Pelikirjastossa on muun muassa Lipunryöstö, Aarrejahti, Pako marsilaisilta ja monia muita eri ikäisille oppilaille sopivia seikkailuja. Jotkut peleistä ovat klaanipelejä, joissa oppilaat tekevät yhteistyötä voittaakseen.
Pelien lisäksi opettaja voi luoda ActionTrackillä yksinkertaisia tehtäväratoja, jotka soveltuvat vaikkapa asioiden kertaamiseen, oppimisen laajentamiseen lähiympäristöön tai luokkaretkien elävöittämiseen.
Alla muutama esimerkki miten TAZ ActionTrack -palvelua on käytetty käytännössä.
- Education Case Study 1 - Three Cities (pdf)
- Education Case Study 2 - Learning Swedish (pdf)
- Education Case Study 3 - Involving Youth (pdf)
- Education Case Study 4 - Supportive Learning (pdf)